Tutvustus

Otepää Maarja kirik on kirik Valga maakonnas Otepää vallas Otepääl.

EELK (Eesti Evangeelne Luterlik Kirik) Otepää viib jumalateenistusi läbi kahes kohas: Otepää Maarja kirikus ning Otepää talvekirikus. Lisaks kuulub kogudusele ka kirikumõis, kus asub Eesti lipule pühendatud muuseum.

Kogudusel on 517 liiget, kellest annetajaliikmeid on 195 ja täiskoguliikmeid on 73.

Ajalugu

Otepää on vanimaid kihelkondi Tartumaal, seepärast juba 1234.a. on olnud Otepää kirikul vaimulik. Kirik asus piiskopilossi läheduses, mille ehitas esimene Tartu piiskop Hermann 1224. a. vana Eesti maa- linna asemele. Esimesest Otepää kirikust jutustab Läti Hendrik, et ta oli pühendatud pühale Eliisabetile ja oli ehitatud kantsimäe jalale. Arvatavasti Otepää esimene jumalakoda asus väikesel südamekujulisel põllul põhja pool linnamäge.

Eesti Lipu Muuseum

Eesti Lipu Muuseum rajati EELK Otepää koguduse pastoraati meenutamaks sini-must-valge lipu pühitsemist samas hoones 4. juunil 1884. a. Idee autoriks oli koguduse õpetaja Jüri Stepanov. Muuseumi rajamist toetas Otepää Linnavalitsus ja ekspositsiooni koostasid Eesti Rahva Muuseumi töötajad. Lipumuuseum avati 23. detsembril 1996. a. Muuseumi haldab EELK Otepää Maarja Kogudus. Muuseumi väljapaneku põhiosa moodustab põhjalik ülevaade lipu saamisloost koos rikkaliku fotomaterjaliga.

Kirikumõis

Otepää kirikumõis (saksa keeles Pastorat Odenpäh) oli kirikumõis Otepää kihelkonnas Tartumaal. Otepää kiriklas õnnistati ja pühitseti 4. juunil 1884 sisse sinimustvalge Eesti lipp (Eesti Üliõpilaste Seltsi lipp). Otepää koguduse toonane õpetaja oli Eesti Üliõpilaste Seltsi vilistlane Burchard Sperrlingk.[2] Iga aasta 4. juunil tähistatakse Otepääl Eesti lipu päeva rongkäigu ja jumalateenistusega. Eesti lipu muuseum avati Otepää pastoraadihoones 23. detsembril 1996 Eesti lipu muuseum. Idee autor oli koguduse toonane õpetaja Jüri Stepanov, keda toetasid Otepää Linnavalitsus ja ekspositsiooni koostamisega Eesti Rahva Muuseum. Muuseumis on võimalik näha pühitsetud lipu täpset koopiat. 1884. aastal pühitsetud originaali on võimalik näha Eesti Rahva Muuseumis.

Otepää Maarja kogudus 800

Õpetajad
Aastal 2024 täitub 800 aastat Otepää linnamäele valminud põletatud tellistest
kindluse saamisest Tartu piiskop Hermanni residentsiks. Kindluse juurde rajati ka kirik. Seega võib lugeda Otepää koguduse alguseks aastat 1224.

100 aastat tagasi ehk 21. septembril 1924 tähistati õpetaja Johannes Oskar
Lauri eestvedamisel koguduse 700. aastapäeva.

Järgnev artikkel on pĂĽhendatud Otepää koguduse viimase 150 aasta mõne väga väärika sĂĽnniaastapäevaga kirikuõpetaja tegevusele ning lähtub Otepää Maarja kirikus 21. juulil 2024 peetud ettekandest.

Otepää Maarja koguduse esimene eestlasest õpetaja Jakob Hurt 185
„Ainult emakeeles üksi võib inimene seesmiselt ehtne olla“. Jakob Hurt
Jakob Hurt – ukj 22. juuli 1839 – 13. jaanuar 1907

Jakob Hurt sündis 22. juulil 1839 Põlva kihelkonnas Himmaste külas Lepa talus. Õppis Põlva kihelkonnakoolis, Tartu kreiskoolis, Tartu gümnaasiumis ja Tartu ülikoolis usuteadust. Tegutses Õpetatud Eesti Seltsis ja hakkas juba 1860. aastal kirja panema rahvalaule. Oli koduõpetaja Hellenurme mõisas akadeemik A. T. von Middendorffi perekonnas ja hiljem gümnaasiumiõpetaja Kuressaares ja Tartus. Abiellus 1868. aastal Eugenie Oetteliga.

Esimesel ĂĽldlaulupeol 19. juunil 1869 pidas just Jakob Hurt kõne. Rudolf Põldmäe on ĂĽldistanud, et kõne, mis vihma tõttu tervikuna rahva ette ei jõudnud ja millest ette kanti vaid kolmandik, näitab rahvusliku liikumise
ideoloogia kujunemist ja Jakob Hurda seisukohti selles, samuti esitab kõne kolm põhiteesi eestlase käitumisele. Hoolimata kõne lĂĽhidusest käsitlesid teesid momendi kõige aktuaalsemaid probleeme ja olevat Ă¤ratanud kuulajates elavat vastukaja.

1870. aastal alustas grupp noormehi â€žKalevipoja“ lugemise õhtuid – millest kasvas välja Eesti Ăśliõpilaste Selts -, mille algatajad kutsusid koosolekutele mõne teise seas ka Jakob Hurta ja Johann Voldemar Jannsenit „kui kõige tähtsamaid Eesti sugust sĂĽndinud mehi Tartus, kes avalikult oma rahva poole hoidsid, ilma kartuse ja kavaluseta rahva Ăµnne pĂĽĂĽdsid“. Esimene koosolek peeti 26. märtsil 1870 eesti rahva pärisorjusest vabastamise päeval ja siis tehti ka otsus edaspidistel koosolekutel lugeda „Kalevipoega“, millele pidi seletusi andma Jakob Hurt kui parim asjatundja, eriti teose keelelist kĂĽlge selgitama.

1872. aasta veebruaris valiti Jakob Hurt Eesti Kirjameeste Seltsi presidendiks.
Sama aasta 12. novembril ordineeriti ta kirikuõpetajaks ning 3. detsembril introdutseeriti Otepää koguduse õpetajaks. Samal ajal juhtis ta ka Aleksandrikooli peakomiteed, tegi kaastööd ajalehtedele ning kogus rahvaluulet. Jakob Hurda jutlused olid populaarsed, Otepää Maarja
kirik jäi lausa kitsaks ja ehitati hiljem suuremaks.

1934. aastal ilmus koguteos „Eesti Rahva Muuseumi XXV aastat“, milles
avaldati ka „LĂĽhike ĂĽlevaade õpetaja Jakob Hurda ametiaja ĂĽle Otepääl 1872-
1880“, milles Jakob Hurt oma mälestused ise kirja oli pannud. Alljärgnevalt katkendeid sellest tekstist.

„Koolist lahkumine ei olnud ka minule kerge, sest kool ja koolitöö olid mulle
tõeliselt armsaks saanud. 1. detsembril sõitsin ma oma perekonnaga Otepäässe ja 3. detsembril 1872 õnnistas mind Võru praostkonna praost Hasselblatt Otepää koguduse õpetajaks. Minu vastuvõtmine eestlaste poolt oli algusest peale sĂĽdamlik ja soe, saksad olid esiotsa tagasihoidlikult ja
jahedad. Aga varsti, kui meie olime ĂĽksteist ligemalt tundma õppinud ja mõtteid vahetanud, kadus ka sakste kahtlus ja mina elasin pärast kogu oma ametiaja kestel Otepääl oma väikese saksa kogudusega parimas vahekorras ja sõpruses. /—/

Minu kaheksa-aastasest ametitegevusest ja minu äranägemistest Otepääl olgu järgmist kirja pandud: leidsin koguduses eest keskpärase usulis-kirikliku elu. Talupoegade hulgas leidus ka hernhuutlasi, kellel oli kolm palvemaja: NĂĽplis, koguni kiriku ligiduses, PĂĽhajärvel ja Pangodis. Kuid vastuolusse luteri usu kirikuga ei ole need hernhuutlased kunagi läinud. Ăśmberpöördult, ma leidsin
nende seas lugupeetavaid ja tarvitatavaid koguduseliikmeid, kes minule kiriklikus hoolekandes abiks võisid olla ja olid. Et ma ise herrnhuutlikkude vanemate laps olin ja meie maa herrnhutismi oma jumalakartliku ja hea isa kaudu ainult heast kĂĽljest olin tundma õppinud, siis ei olnud minul ka eelarvamusi selle koondise liikmete vastu Otepääl ja meie saime igal ajal ĂĽksteisega hästi läbi. Herrnhuutlased kuulusid minu paremate kirikuskäijate hulka. Ăśldiselt oli kirikuskäimine ikka hea. /—/ Koguduse kõlblad olud olid minu ajal Otepääl mitmesugused, pärisvaldades võrratult paremad kui kroonuvaldades, välja arvatud Palupera pärisvald, kus varastati ja ka muidu korratult elati; ka oma kooli eest ei kandnud see vald rahuldavalt hoolt. Selle valla kurikuulsus oli terve koguduse tumedaks täpiks. Halvas kuulsuses seisis kahe varga (Tamme Jaan ja Raiga Johan) pärast ka Kastolatsi kroonuvald. Kui need mõlemad kurjategijad juba aastate viisi oma häbemata ametit karistamata olid pidanud, alles siis sattusid nad seaduse võimu kätte ja saadeti Siberisse. Vana-Otepää (Otepää lossi) ja Ilmjärve kroonuvallas oli kangeid joodikuid, kelle majanduslik elu muidugi selle all kõvasti kannatas. Vastse-Otepää ja Pangodi kroonuvallas leidus korralikke tublisid inimesi, aga ka hooletuid ja korratuid. Kõige paremateks valdadeks pidin PĂĽhajärve ja  Pilkuse tunnistama ja tegin seda ka hea meelega. Inimesed elasid seal korralikku ristiinimese elu, olid töökad ja hoolsad. Ka Arula ja Vidriku vallad kuulusid paremate liiki, ainult Vidriku rahvas oli väga vaene. Nende maad olid halvad ja nende mõisamaksud kõrged. Kroonumõisadest (ja valdadest) oli NĂĽpli väike, aga korralik. Neerutis ja kirikuvallas leidus seda ja teist. Päidlas oli elanikkond korralik, kuid majanduslikult jättis nende seisukord
soovida.

Koguni kiriku läheduses oli PĂĽhajärve maa peal ĂĽks alevik, nimega Nuustaku.
Sinna oli mõndasugust korratut rahvast elama asunud, koht seisis halvas  kuulsuses, alevikku nimetati kihelkonnas ĂĽldiselt „KelmikĂĽlaks“. Aga ma ei taha ka salata, et nurjaläinute seas ka korralikke ja õigeid leidus. Nimelt mõtlen ma kohaliku apteekri Ernst JĂĽrvetsoni peale; see oli ausameelne mees ja valmis ohvriandeid andma.“ (Jakob Hurt ja Otepää. Koostanud H. Mägi. 2004. Lk 8-10, 12).

Jakob Hurt tegeles kihelkonna kooliolude parandamisega ning suure osa oma
Otepää-aastate ülevaatest hõlmabki ülevaade koolidest.

Kirikumõisast, kus Jakob Hurt koos perekonnaga elas, kujunes lausa rahvuslik salong, kus peatus tihti kĂĽlalisi, kellele meeldis ka pikemaks ajaks kostile jääda. Jakob Hurt siirdus 1880. aastal Peterburi Jaani koguduse õpetajaks, Otepää Maarja koguduse õpetajaks sai Burchard Sperrlingk, kelle kutsel tulid Eesti Ăśliõpilaste Seltsi liikmed 1884. aastal Otepää kirikumõisa, kus seltsi sinimustvalge lipp Ăµnnistati. Seesama lipp on praeguseni alles ja kõigile vaatamiseks väljas 1909. aastal Jakob Hurda mälestuseks asutatud Eesti Rahva Muuseumis.

Jaan MAIOR 125
24. mai 1899 – 14. detsember 1999

Keerulistel II maailmasõja järgsetel aastakĂĽmnetelt teenis Otepää  Maarja kogudust Jaan Maior.

Ta ordineeriti 1929, oli Avinurme koguduse õpetaja 1929-1930, Hargla koguduse õpetaja 1930-1949, Valga Peetri-Luke koguduse hooldajaõpetaja 1945-1946, Roosa Jakobi koguduse hooldajaõpetaja 1947, Valga praostkonna praosti kt 1945-1949, Rakvere Pauluse koguduse õpetaja 1949-1950, Jõhvi Mihkli koguduse õpetaja 1950-1953, Otepää koguduse õpetaja 1953-1975, hooldajaõpetaja Sangaste koguduses 1966-1969 ja Laatre koguduses 1954-1974, Valga praostkonna abipraost 1954-1974 ja Usuteaduse Instituudi Ăµppejõud.

Ta kuulus Akadeemilisse Usuteaduse Seltsi, Eesti Ăśliõpilaste Seltsi ja Noorte Meeste Kristlikusse Ăśhingusse, laulis Tartu Akadeemilises Meeskooris, oli Ăµppinud Ella Hirschi Muusikakoolis ja Tartu Kõrgemas Muusikakoolis viiulit. Osales vabatahtlikuna Vabadussõjas. Oli Tartu Vabadusvõitlejate Ăśhingu liige.

Otepää koguduse abiõpetaja Linda MAIOR (Kais) 120
30. jaanuar 1905 – 25. detsember 1994

Ă•ppis Kõrgemas Usuteaduslikus Katsekomisjonis kirikumuusikat ja teoloogiat, teenis jutlustajana Harglas 1946-1949, Rakvere Pauluse koguduses 1949-1950, Jõhvis 1950-1975, organisti kohusetäitja 1956-1968 Jõhvi ja Otepää koguduses, ordineeritud 1968, Otepää koguduse abiõpetaja 1968-1984.

Jaan ja Linda Maiori tĂĽtar Ave Kumpas kirjutab koos õdedega raamatus „Isade Ăµnnistus“ oma vanematest:

„Isa ja ema hingestatud, sĂĽdamesoojusest kantud töö liitis neid tugevasti koguduse ja kogu Otepää rahvaga kokku. Töökoormus oli siiski väga suur, igal pĂĽhapäeval oli kaks jumalateenistust, mida nad pidasid ikka kahekesi koos – hommikul kirikus ja Ăµhtupoolikul palvemajas. Lisaks oli veel ka Sangaste koguduse teenimine.

Rahva hulgas said populaarseks neljapäevased koraaliõhtud ehk kontserdid kirikus, kus isa mängis klassikalist muusikat ja kirikuviise viiulil, laulis solistina jakandis ette ka oma luuletusi. Orelil mängisime meie – Ave, Aulo või Milvi. Esinesid koguduse segakoor ema juhatusel, kohalikud pillimehed või kĂĽlalisesinejad – muusikud Leningradist või Moskvast, kes veetsid puhkust Otepääl ja sõbrunesid Maiorite perega pikkadeks aastateks.

Isa oli  muusikategevuses aktiivne ka väljaspool kirikut, mängides ka kohalikus sĂĽmfooniaorkestris viiulit. Otepää kaunis loodus innustas teda veelgi enam oma tundeid riimiridadesse seadma. SĂĽndis mitukĂĽmmend kladetäit maalitud käekirjas loodus-, isamaa- ja aateluulet, kõige rohkem aga vaimulikku luulet. /—/

Meie ema oli väga eriline isiksus, jättes nii hingekarjase kui ka inimesena koguduseliikmete sĂĽdametesse tugeva jälje. Ema oli ĂĽhtaegu kaastundlik lohutaja, rõõmsameelne julgustaja ja ususädeme sĂĽĂĽtaja. Tema töövõime oli imetlusväärne: jutlustaja, organist, koorijuht, kantseleiametnik, raamatupidaja, koristaja, kĂĽtja. Kõike seda tegi ta armastustööna, palka saamata. Lisaks Ăµppis ta Usuteaduse Instituudis ja hoolitses suure pere eest. Tema ööd kulusid jutluste, kooriliikmetele nootide ja koguduseliikmetele ning tuttavatele tähtpäevakaartide kirjutamisele. Kõik need vormistas ta kaunilt, päisesse joonistatud helepunane tulbiõis oli ema tunnusmärk.

1954. aasta 20. mail toimus Otepääl Valga praostkonna sinod. Selle päeva jumalateenistus oli ĂĽlipidulik, sest samas toimus ka tĂĽtar Milvi Maiori ja Olaf Saukase laulatustalitus, Linda ja Jaan Maiori hõbepulmapäev ning vanavanemate Charlotte ja Gustav Kaisi kuldpulmapäev. Laulatuse viis läbi peapiiskop Jaan Kiivit sen. Rahvas ei mahtunud kirikusse ära, agaramad ja uudishimulikud ronisid puude otsa. Toimunu oli niivõrd erakordne, et teave jõudis sellest ka Eesti Raadiosse ja vana-aasta sĂĽndmusi kokkuvõtvas saates Ăµnnitleti nimeliselt kõiki kolme paari. See oli uskumatu, mõeldes aastaarvule!

Täiesti uskumatu oli ka see, et Moskva filmistuudio tegi meie emast ja isast 1980. aastatel lĂĽhifilmi seerias „KĂĽmme minutit mööda Nõukogude Liitu“. Filmi sĂĽĹľee oli kokkuvõtlikult järgmine. Isa sõidab jalgrattaga kirikusse, viiulikast jalgratta lenkstangil. PĂĽhakojast kostab orelimäng, ema mängib koraali „NĂĽĂĽd hingvad inimesed“, sellega liituvad peagi viiulihelid. Isa ja ema musitseerimise taustal näidatakse põhjalikult kiriku sisearhitektuuri. Filmi lõpukaadris on liigutav pilt tornist taevasinasse. Meile tundub, et see oli ettekuulutavalt tähenduslik, sest isa ja ema uskusid alati, et Eesti saab vabaks ja kirikuelu tõuseb taas au sisse.“ (Katkend raamatust „Isade Ăµnnistus. 20 mälestuslugu Eesti vaimulikest“. Koostanud A. Humal. Tartu 2015, lk 113-114)

Koostas HEIVI TRUU
(Otepää GĂĽmnaasiumi ajalooõpetaja, Otepää Maarja koguduse organist)

Kasutatud materjalid:

– Isade õnnistus. 20 mälestuslugu Eesti vaimulikest. Koostanud A. Humal. Tartu 2015.
– Jakob Hurt ja Otepää. Koostanud H. Mägi. Otepää 2004.
– M. Laar. Ă„ratajad. Tartu 2005.
– R. Põldmäe. Noor Jakob Hurt. Tallinn 1988.
– T. Tigane. Ajalooline ĂĽlevaade Otepää Maarja koguduse tegevusest nõukogude okupatsiooni aastail. Diplomitöö. Tallinn 1999.
Pildid: https://eelk.ee/elulood

Vaimulikud
Picture of Urmas Koorits

Urmas Koorits

Õpetaja

Author picture
Koguduse nõukogu
Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Picture of Nimi

Nimi

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Koguduse juhatus
Picture of Ingrid Tigane

Ingrid Tigane

Juhatuse esimees

Picture of Aivar Nigol

Aivar Nigol

Juhatuse liige

Picture of Urmas Koorits

Urmas Koorits

Juhatuse liige ameti poolest